Ni tittar in hos en förvirrad mamma i sina bästa år!!

Så känner jag mig många gånger, förvirrad men vill väl o rör i många grytor.
Vill var en god mor, sambo o ändå hinna med mig själv.
Älskar livet men det har varit o är tungt av o till.
Så det är min vardag ni får följa....kul ibland o upp o ner ibland.




border="0" alt="räknare" />


besöksräknare

söndag 7 februari 2010

Jokkmokks vintermarknad 2010


Då var det dags igen för den traditionella vintermarknaden i Jokkmokk, där jag varit nästan varje år sedan jag börjat gå. Det är en trevlig helg, där man har chansen att träffa många av sina släktingar i Jokkmokk och att få se lite av marknadens utbud.
Fast för mig lockar mest det gravade renköttet, från Sjauna sameby, det är så gott.

Vi åkte buss, jag, min man och bonussonen med goda vänner. Efter ett par varv i myllret och in och värma sig i öltältet, så vinkade vi av dem halv fyra. Då åkte de hem medans vi fortsatte besöket på marknaden. Då var bonussonen ganska less men har man gett sig in i leken får man leken tåla. Och det blir inte roligare än vad man gör det. Han hade nog lika gärna åkt hem efter godisinköpet. Kl 1900 var det renskavs middag hos släktingar hos mig, en tradition.
Detta är en helg, som känns viktig för mig, eftersom jag tycker det är viktigt att hålla kontakt med sina släktingar, för tiden är ju så liten för det, så när jag är där, så får man ta chansen.

Ovan är det en bild på VildHasse, som tyvärr vände som om precis när jag tog, typist. Han är där varje år och lika välklädd=varmt klädd. Det är ett måste på marknaden att vara välklädd, vilket bonussonen glömde, trots att han tagit med sig varma kläder till Piteå, så låg de kvar i resväskan och då fryser man.
På tal om kläder, i julas försvann mina svarta täckbyxor och jag har letat och letat. Frågade bonussonen om han tagit mina men icke det sa han. Så i fredags fick jag köpa nya inför marknaden. Då vi ska åka på lördagen, så tar han fram ett par svarta täckbyxor, MINA BYXOR, som jag letat. Vad ska man säga om ungdomar, titta efter ordentligt, det kan dom INTE. Ja, ja, nu har vi täckbyxor båda två, så han får behålla mina.

Här är en bild på slutet av dagen, här har alla busslast med besökare åkt hem och det är lugnt och skönt att gå omkring där. Det är nu man gör de bästa fynden om man nu vill fynda :-)
Jag köpte själv gravat renkött och Jokkmokks korven, stående favoriter.

Efter middagen och lite trevligt prat, så åkte vi hem till Tårrajaur och min morbror och sov över.

Idag var det strålande sol, - 5 gr och takdropp. Jag och mor tog oss en rejäl promenad runt Tårrajaur byn och det var så vackert. Här rinner en liten älv på sommaren.
Detta underbara väder lovar gott inför vårvintern, med skoter och skidåkning :-)

Det är så vackert med orörd snö, finns inte så gott om det hemma i Piteå.

Sedan efter lunch, så tog jag, maken och bonussonen en kortare promenad, för vädret var så härligt idag. Var också och hälsade på lite renar som fick utfodring.

Väl hemma igen så blev det Tacos till middag, bonussonen önskade det :-)

Nu är maken, bonussonen, yngste sonen med flickvän och kör skoter i mörkret. Så det är bara jag och äldste sonen och katterna hemma. Vi mår ganska väl kan jag säga :-)

Hoppas ni alla har haft en lika härlig helg som vi.

2 kommentarer:

japp sa...

Heeij.. wow, så härliga jokkmokksbilder.. där har jag inte varit sen jag var liten, men man hör ju att var å varannan skulle dit.
Det bidde ju inte allt för kallt heller i år..tyckte jag dom sa.

Hoppas allt är bra me dej åså?

Här är dte bakning på gång..ska göra lite thékaka i långpanna å smörbulla i långpanna, ta me på jobbet lite fika, bäst å ge dom lite för panten jag samlar in.

Hoppas du får en fin dag..kram på dej. Helén.

Maja Stokk / eyovine sa...

haha han är fenomenal sonen max =)... Han fick med dina täckbrallor ner hit... å patriks och hans egan är fortfarande på vift! Han kan inte hålla rätt på saker.. å synd att de varma kläderna blev kvar hemma i väskan när jag nu tjatade på han för att han skulle få med dom... Men ni verkar ha haft de mysigt iaf.

Kram Maja