Ni tittar in hos en förvirrad mamma i sina bästa år!!

Så känner jag mig många gånger, förvirrad men vill väl o rör i många grytor.
Vill var en god mor, sambo o ändå hinna med mig själv.
Älskar livet men det har varit o är tungt av o till.
Så det är min vardag ni får följa....kul ibland o upp o ner ibland.




border="0" alt="räknare" />


besöksräknare

torsdag 11 augusti 2011

Återhämtning

Det blev långt mellan bilderna och skrivandet av texten men sista semesterveckan har varit fullsmockad med jobb hemma.

Efter PDOL helgen, så hade vi åter igen två veckors semester. Vi hade då bestämt att vi skulle ha en vecka för oss själva. Ungdomarna fick vara hemma och jobba, utom yngsta bonusdottern som for bilsemester med sin pojkvän.
Så måndag em vinkade vi adjö till Piteå.

Vi kom iväg nog så sent, så vi hamnade bara i Umeå, där vi tog in på hotell. Men det var en lagom början på vår återhämtningsvecka =). Efter att ha checkat in, druckit en cider och en öl, stryde vi kosan per fot, in mot Umeå. På kajen, vid första båten åt vi en god, stor räkmacka och öl. Sedan tog vi in varsin Irish Coffee, för det blev lite småkyligt på kvällen vid Umeälven, trots att solen sken.

Här står maken på bron över älven och ser ut över den vackra utsikten. Det är otroligt fint vid älvenkanterna. Inget dåligt ställe att bo vid.

Här sitter jag med filt och Irish Coffee, för att hålla värmen.

Det var en mysig restaurang på kajen, "Sjöbris", tror jag att den hette. Man kunde sitta på båten också. När solen gick ned, så tände de lampor under taket och vi fick en mysig måndagkväll.

Färden gick vidare söderut. Vi tog lite andra vägar för att slippa E:4 an. Söder om Sundsvall stannde vi och tog en matpaus vid Fläsian badet. Vi hade köpt sallad i Timrå som vi åt på stranden. Kändes konstigt att inte stanna vid vårt smultronställe i Fagervik. Men huset är ju uthyrt.

Det blev också en paus vid Tönnebro. Vi blev så kaffesugna. Det är ett fint ställa att ta paus på, om man är hungrig och kissnödig.

Sedan på kvällen for vi till makens systerdotter med familj, en bit utanför Uppsala. De har byggt ett nytt Funkishus, som vi var nyfikna på. Det var jättefint med högt i tak och ljust och fräscht. Deras yngsta dotter älskar att klä ut sig till Pippi Långstrump.
Vi åt grillat med dom och satt och pratade långt in på kvällen, innan vi kröp till sängs.

Frukostdags. En del äter med hela ansiktet. Det här är deras söta döttrar, 4 och 2 år gamla.

Här ser man huset från utsidan, de har bara tomten kvar att fixa nu.

Sedan åkte vi in till Uppsala, till ännu en systerdotter med familj, till maken. Jag har alltid varit nyfiken på Uppsala, för det verkar vara en så mysig stad, och det var det. Det är så fint när Fyrisån rinner genom staden.
Maken har ju bott här i sin ungdom, och broder har ju studerat juridik här. Så maken fick vara guide.

Det är så otroligt vackert utmed ån.

Här är vi på väg mot Domkyrkan. Det är så fina gamla hus, överallt. En riktig charmig stad detta.

Domkyrkan är så otroligt mäktig. Här är den vackra predikstolen.

För att inte tala om takvalven, helt otroliga. Tänk de som har byggt detta. Imponerande.

Efter dagen i Uppsala åkte vi vidare till lillebror med familj, i Täby. Innan middagen, åkte vi en sväng med deras båt.

Stockholms skärgård är så vacker och levande, med folkliv ute på öarna.
På kvällen åt vi grillat och det blev åter en kväll, då vi satt uppe och pratade långt in på kvällen.

Dagen därpå körde vi från Täby, över Vaxholm. Vi åkte med två färjor ut till Värmdö, där vi åkte ut till Baggensnäs. Där var makens syster och man. Vi fick på i en egen liten lägenhet där vid stora huset. Det finns fem lägenheter som sitter ihop på rad.

Det är otroligt fint och fridfullt ute på Baggensnäs, stort hus med stor trädgård. De hyr ut lägenheterna och andra småhus till turister, som får ett riktigt sommarparadis.

På kvällen åt vi middag. Sedan blev det bastu och bad i havet, i mörkret. Det var en bra avslutning på kvällen.

Sedan fick vi låna en underbar lägenhet på Norrmalm, mitt emot Tegnerlunden, av hans systers man. Där stannade vi två nätter.
Här vi fick bara rå om oss själva, precis som vi vill ha det.

Utsikten över takåsarna var helt otrolig. Vi strosade på dagarna, var ut och åt och myste sedan på tu man hand på kvällarna. Det blev en riktig energi kick för oss.

Men även den bästa resa har ett slut. På söndagen åkte vi hemåt, mest på gamla E:4 an och andra vägar, för att slippa E:4 an. Bla stannade vi på Laxön, utanför Gävle. Ett fint utflyktsmål, för er som inte varit där.

Vi fikade en god räkmacka här och tog sedan en lite promenad. Här började det att regna.

Vi kom hem sent på söndagkväll, nöjda och belåtna med vår "kärleks"semester.
Måndagen hemma började med storm och regn. Vårt lilla tak över utemöblerna blåste all sin väg och har nu hamnat på soptippen.

Sista semesterveckan har gått i arbetes tecken. Vi har gjort om ett rum till yngsta bonusdottern. Det blev så mysigt. Det tog tre dagar.
Torsdagen var vi på soptippen och gjorde lite annat smått och gott. På fredagen städade vi huset. På kvällen var vi bjudna till bästgrannarna på middag. Det blev sedan kortspel, plump och ruter sju.

På lördagen klippte maken gräsmattan, som inte var klippt på en månad. Själv så oljade jag in alla teakmöblerna som står ute, två bord, tio stolar och två solsängar. Det tog hela dagen i solen, och jag var helt slut sen.
På kvällen var det kräftskiva hos bästgrannarna. Sedan spelade vi spel. Efter det smet jag hem, för jag var så trött och somnade som en stock när jag lade mig.

Vaknade imorse till en lika solig dag som igår. Bjöd maken på frukost ute och sedan lade vi oss i solen. Bäst grannarna kom över, och vi spelade lite yatzy.
Sedan fick jag ett ryck och gjorde kräftsoppa på kräftskalen. Den blev riktigt god.
Mor och far har varit förbi en sväng.

Nu har maken hjälpt mig att bära ned en av tre bokhyllor uppe, som jag ska måla vita till veckan. Lika bra att fortsätta, när andan fallit på.

Imorgon börjar vardagen igen, arbetet väntar, känns lite tungt. Semestern gick nog så fort. Det är bara yngsta bonusdottern som är ledig en vecka till. Vi övriga jobbar.

Jag hoppas att hösten inte blir lika intensiv som i våras och försommaren, att vi alla i familjen ska få må bra. Jag hoppas också att vi kan åka en vecka till ett varmare land i höst, jag och maken.

Idag är det sju år sedan min förra man dog. Sorgen är mindre men det känns alltid tungt denna dag. Tänker mycket på mina söner som inte fick ha sin pappa kvar.

Sköt om er och var rädda om varandra.

2 kommentarer:

Vera.m.fl sa...

Wow vilket inlägg! Långt, intressant och fullt med fina bilder! Jag fick helt plötsligt en känsla av att skriva ganska korta inlägg ;)
Ni verkar ha haft en skön resa på tu man hand, vad trevligt att dessutom ha en massa släkt att umgås med när man kommer neråt!
Förstår att den dagen är och alltid kommer att vara speciell i er familj, även om du har det superbra och kärleksfullt nu så är det ju en förlust av en människa du känt länge och väl och som du månat om och delat dina barn med!
Kram

Zandra sa...

ja just ja, deras hus är ju färdigt nu ja :)

Ser ut att ha varit en toppensemester Carran, och jag håller med. Uppsala är fantastiskt vackert!!

Ses om några veckor :) kram kram