Ni tittar in hos en förvirrad mamma i sina bästa år!!

Så känner jag mig många gånger, förvirrad men vill väl o rör i många grytor.
Vill var en god mor, sambo o ändå hinna med mig själv.
Älskar livet men det har varit o är tungt av o till.
Så det är min vardag ni får följa....kul ibland o upp o ner ibland.




border="0" alt="räknare" />


besöksräknare

söndag 19 februari 2012

Mer eller mindre sjuk...

Blev sjuk förra veckan men feber, huvudvärk, ont i kroppen, hosta...ja, det var riktigt eländigt, var hemma en vecka. Nu är jag på fötter men inte bra ännu, hosta och snuva och det sitter i kroppen. Man flåsar när man är ute och går.
Vädret är varierande, förra söndagen var det -5 gr i skuggan, solen sken och det droppade från taket. Underbart! Idag är det 0 gr, mulet och blåsigt, det har drevat igen framför dörrarna, och så har de lovat snö. Får se om den kommer men antagligen.


Vår sötnos Douglas växer och frodas, älskar att vara ute. Här var vi på skotertur i solskenet. Vi håller på att träna honom att åka skoter och det går bättre och bättre. Första gången var han rätt skeptisk men nu så förstår han nog att vi är en skoterfamilj =) Här är vi vid havet.
Förundras ständigt hur underbart vi bor men närheten till hav, älv och skog. Kan inte bli bättre.
För att inte glömma lilla tjärnen bredvid oss, som är så vacker året om. Vår, höst och sommar, så promenerar vi runt den. På vintern grillar vi och de som har småbarn, har perfekta pulkbackar, för riktigt små och större barn. Där har vi varit mycket på vårvintern.

Leka är livet, här busar jag och leker apport med husses handske.
Han är lättlärd och riktigt lydig för sin ålder men visst, inte kan vi lita på honom till 100% ännu ;). Ibland blir han döv och hör ingenting, precis som barn och ungdomar i allmän het. Men han livar verkligen upp vårat liv.

Nu är det i alla fall bestämt att yngsta sonen kommer hem den 25 mars. Gissa om jag längtar. Han vill hem och köra skoter.
Äldsta sonen kommer till sommaren, han är ingen vintermänniska.
Själv åker jag till Malta i april, så jag får krama på dom båda =).

De har nu bott borta drygt ett halvår, tänk vad tiden går fort. Jag hör dock att äldsta sonen är lite less på sin slarviga lillebror och hans kompis. Den äldre vill ha fint i lägenheten och dom andra har väl mycket att önska där, så han tycker att de är två lortgrisar. Förstår honom.
Vi har två pedanta ungdomar och två ungdomar som inte har en aning om vad ordning och reda är.
Det har i alla fall skett en attityd förändring mellan systrarna, de kan nu umgås igen och verkar ha riktigt kul tillsammans. Känns så skönt, ffa för fadern, som blir olycklig när de inte håller sams. Syskon behöver varandra, så det känns riktigt bra och det är ju roligare när vi ska vara under samma tak ibland, om de är sams.

Yngsta dottern har nu tagit skoterkörkortet =). Dessutom övningskör hon. Tänk att snart har fyra av våra fem barn körkort. Fantastiskt. Hon fyller 18 år 6 april, det är något hon ser fram emot. Förstår henne. Dessutom är det kul att min yngsta son troligtvis är hemma då. Han fyller 20 år i maj. Förstår ni, 20 år!!! Äldsta sonen blir 22 år i sommar.
Tänk, snart är jag och maken där, vuxna barn och vi kan planera vår liv på ett helt annat sätt. Känns så skönt. Vi har ju gått igenom en hel del tillsammans men vi har nog bara blivit starkare på något sätt om än vi tycker det varit tungt, mycket tungt ibland. Barnen finns ju med oss ändå, men det ska bli skönt när de står på egna ben, våra älskade ungdomar.

Helgen har varit trevlig. I fredags hade vi vårdcentralfest med god mat "Italiensk buffé" och dryck, spex och lekar . Riktigt trevligt. Maken var hos några vänner, så jag gick in där på vägen hem från Folkets hus. Vi stannade en stund, för att sedan nöjda krypa till sängs.

Igår så hade vi rätt blåsigt här men varmt, 0 gr. Så vi gick på en promenad i blåsten, ordentligt med motvind men bra medvind när vi gick hem.
Sedan åt vi middag hos bästgrannarna, spelade spel och kort samt lyssnade på melodifestivalen, som var lika bedrövlig som tidigare. Molly hörde väl dock till dom bättre men Ranelid, inte klokt att han gick direkt till final. Han pratade och hon som kanske kunde sjunga, sjöng tre meningar om och om igen. Men det är ju svenska folkets val, och vad säger det om oss...
Kvällen avslutades med James Bond, innan det var dags att krypa i säng igen. Tänk att kudden är så skön =)

Var förresten på en föreläsning i tisdags, lyssnade på Lotta Abrahamsson, som har både Aspbergers syndrom och ADHD. Mycket lärorikt. Vi jobbar ju alltmer på vårdcentralen med dessa diagonser. Största problemet har de i vardagslivet, där jag som arbetsterapeut kommer i kontakt med dom. Så detta var verkligen positivt att lyssna på, man fick sig tankeställare och goda råd. Har ni chansen, så lyssna på henne. Hon går säkert att leta upp på nätet också.
Hon har två barn, intelligenta, en med Aspberger och en utan diagnos men som har drag av det. Han utan diagnos klarar dock sitt vardagsliv och har god social förmåga, vilket är svårare för personer med ADHD och Aspberger,

Idag blir det att städa, maken får skotta. Måste iväg och handla mat också.

Ha en skön söndag alla. För min egen del hoppas jag att förkylningen snart släpper sitt grepp, imorgon är det två veckor som den irriterar mig.


Inga kommentarer: