Ni tittar in hos en förvirrad mamma i sina bästa år!!

Så känner jag mig många gånger, förvirrad men vill väl o rör i många grytor.
Vill var en god mor, sambo o ändå hinna med mig själv.
Älskar livet men det har varit o är tungt av o till.
Så det är min vardag ni får följa....kul ibland o upp o ner ibland.




border="0" alt="räknare" />


besöksräknare

söndag 13 mars 2011

Nu är ordningen återställd...


Fyren i Jävre

...och med det menar jag vårvintern. Det har varit så varmt i många dagar och även nätterna, och det gillar inte jag. Då töar det för mycket och det blir inte mycket kvar av vårvintern. Nu är det äntligen kalla nätter och soliga dagar (fast ju nu är det faktiskt mulet men jag tror det spricker upp), precis som det ska vara på vårvintern.
Natten mot fredag kom det lite snö igen och det blev så vitt och fint ute igen =)

Förra helgen blev det skoter för fulla slanten. Lördagen fick vi inga ungdomar med oss men på söndag, följde bonussonen med samt yngste sonen som kör sin egen skoter.
På lördagen for vi och bästgrannarna med skotrarna upp efter Nasaleden till skoterstugan i Svartliden, ca 5 mil härifrån. Det var skoterns dag och en guppigare led fick man leta efter, eftersom så många skotrar kört där. Man kan jämställa det med att ha ridit på en häst i 10 mil, tur och retur förstås. Det kändes i låren ffa insida lår hahaha
Som tur var fanns det hamburgare att köpa när man kom fram, annars hade jag nog inte orkat de fem milen hem igen. Men det var kul att prova den leden en bit och se vart Svartliden var.

Detta är skoterstugan i Svartliden. Det var mycket folk när vi kom men som tur var så for många, så det blev inte så lång kö till utedasset eller hamburgerkön, till vänster om stugan. Ett gäng tokiga ungdomar körde gamla Ockelbo och Snowtrick ända till Långträsk." Snöskroters" tror jag att dom kallade sig =)

Här värmer vi oss gott vid braskaminen. Det var så skönt att värma upp mössor, vantar och jackor vid kaminen :) Sedan skumpade, eller red vi hem igen :) Denna dag bjöd dessutom väder från strålande sol till lätt snöfall.

På söndagen for vi med bonussonen, min yngste son och goda vänner till Jävre, som ligger ca 3 mil från oss, vid havet. Dock sitter vi här vid Långsjön i Jävre. Vi hade tur, det var inte någon där då vi kom dit.

Vi grillade vid eldstaden utanför bivacken och vi fick oss en riktigt härlig dag.
Tur att vi har mycket kläder i denna familj, för bonussonen hade glömt sin jacka i Timrå. Så han fick låna en varm gammal dunjacka, alltid bra att ha på lager.
Efter grillningen for vi ut på havet, det var så vackert. Det blev en ljuvlig skoterdag.

Sedan var det jobbarvecka igen men ungdomarna har haft ett härligt sportlov, med blandat väder. Äldste sonen har ju inget sportlov, han räknas till de unga arbetslösas skara. Bonusdöttrarna var hos sin mamma i Timrå några dagar, och en dag hos sin mormor och morfar i Haparanda. Bonussonen har ju varit här, han har fått roa sig själv eller vara med grannpojken. Det blir ju så när vi jobbar.
Yngste sonen for till Kåbdalis med bla yngsta bonusdotterns pojkvän (de är klasskamrater), och körde skoter i tre dagar. De verkar ha haft hur kul som helst. Gillar när ungdomarna kan göra saker utan varandra. Det är viktigt att umgås med sina vänner också och inte bara var med flick- eller pojkvännen. Det gäller att gödsla sina vänner :)

Full rulle på jobbet som vanligt. Så det var riktigt skönt att flexa i fredags, fick sova ut till kl 0900 och kände mig riktigt utvilad =) Sedan steg jag upp och tvättade, vek tvätt, skottade den lilla snö som kommit under natten och sedan dammsög jag. Till lunch kom maken hem och jobbade hemma på em =) Sedan for vi och veckohandlade, för jag hade planerat veckans mat =)
Mycket skönt när man arbetar att ha mat hemma och veta vad man ska göra.

Vi köpte även en perkulator till yngste bonusdotterns pojkvän som fyllde 20 år, och grattade honom välkommen till vuxenlivet på fredag kväll.
Jag lagade chiliconcarne och bjöd även bästgrannarna på middag, så vi blev väl 12 personer allt som allt. Storfamilj som vanligt. Bäst grannarna barn kom dock och åt med oss, de övriga två kom senare, sedan G hade ramlat på jobbet och slagit axeln ur led, ajajaj, och fick sitta på akuten ett par timmar. Men det var så glada åt maten när de kom hem. Sedan gick vi över till dom och såg film, för yngsta bonusdottern hade en liten fest här med vänner. Äldsta bonusdottern och min yngste son var också med.

Äldste sonen är mycket på språng nu, när han har körkort=) Det är så skönt att slippa skjutsa.
Snart har även äldsta bonusdottern kortet, hon kör upp på torsdag =)
Det betyder att jag och maken får allt mer fritid och mer tid för varandra =) =) =)

Lördagen var verkligen lugnets tecken, vi gjorde ingen nytta på hela dagen och det var vi väl förtjänta av, maken och jag. För oftast är det full rulle hela tiden med en stor familj.
Först var vi och såg på en ny travbanan på Pitholmsheden, det blir nog enormt fint där. Förstår fortfarande inte varför inte ridklubben också flyttade dit.
Sedan for vi och fikade med bästgrannarna på stan =) Efter det for vi hem och gjorde ingenting, känns helt otroligt.
På kvällen var vi bjudna till bästgrannarna på middag. De är ju vana att bjuda vår stora familj, som tur är. Det var så gott med entrecote, Idaho potatis och sallad. Sedan bjöd vi på olika hårdostar och portvin.
Kvällen ägnades först åt spel, triangelspelet och När och Fjärrnan. Äldste sonen och bästgrannens äldsta son var också med och spelade, så det var en riktigt mysig kväll =) Kvällen avslutades med Wallander "Vålnaden", riktigt spännande.

Idag blir det kalas hos yngsta bonusdotterns pojkvän, sedan go middag hemma, som avslutas med badminton för mig och maken.
Bonussonen åker buss hem idag, för imorrn är det skola igen för ungdomarna. Sportlovet gick fort som vanligt.

Sedan finns mina tankar hos de drabbade i Japan, efter den stora jordbävningen på 9,1 och de hemska tsunamivågorna. Man har svårt att förstå vidden av detta, och man känner en tacksamhet att man får ha sin familj omkring sig.
Tänker dock på vår näst sista natt i Thailand 2005, tre månader efter jordbävningen på 9,1 där och den tsunamin, så blev det en jordbävningen på 8,9. Vi bodde då i en by i Phuket vid havet, där halva byn var borta efter tsunamin. Vi hade tur, plattorna gled från varandra och inte uppåt och nedåt. Det blev en tsunami varning och vi fick lämna byn mitt i svarta natten och sova högre upp. Det blev ingen tsunami och det är jag fortfarande oerhört tacksam över och tackar högre makter för det, för vi hade nog aldrig hunnit undan, när vi bodde så nära havet. Det förstår man efter dessa hemska bilder på TV i helgen.

Som jag brukar säga, Lev livet här och nu, och var tacksam att ni har varandra.

Inga kommentarer: