Ni tittar in hos en förvirrad mamma i sina bästa år!!

Så känner jag mig många gånger, förvirrad men vill väl o rör i många grytor.
Vill var en god mor, sambo o ändå hinna med mig själv.
Älskar livet men det har varit o är tungt av o till.
Så det är min vardag ni får följa....kul ibland o upp o ner ibland.




border="0" alt="räknare" />


besöksräknare

tisdag 29 mars 2011

Fjällsemester i Årrenjarka

I helgen var vi till vår stuga i Årrenjarka, en liten by som ligger utanför Kvikkjokk. Vi måste dock över sjön Saggat för att ta oss dit. Där stugan ligger på en udde heter Änamus. På vinter måste vi åka dit med skoter, eller med båt på sommaren.
Vi som for dit nu var jag och maken, äldste och yngste sonen, yngsta bonusdotter med pojkvän samt mor och far. Fler ryms man inte i vår lilla stuga. Mycket också för att visa yngste sonen hur man sköter stugan, om han vill åka dit själv med kompisar.

Här kommer lite foton från vår fjällsemester , bilderna kommer lite huller om buller, tyvärr. Denna söta stuga ligger i Västerfjäll, dit vi styrde kosan med skotrarna dag 2. Det var kylig och blåsig dag men vi tog en längre sväng och pausade i Väster fjäll, där yngsta bonusdotterns pojkvän har en stuga med sin pappa. Den var hur söt som helst och det var så fint i Västerfjäll. Dit måste vi igen, en solig dag.


Vi tog vägen hem över fjället mot Kvikkjokk, eller rättare sagt Mallenjarka, vi var aldrig in i Kvikkjokk. Det var storslagna vyer, svårt att visa så här på en blogg och dessutom taget med en liten kamera. Men det är så häftigt och man fylls med endorfiner.

Att köra skoter på kalfjället, känns som lyx. Hit ska vi igen om vädret är soligare och varmare. Det var dock inte så kallt, kanske -5 gr, men det blåste och då blir man så nedkyld. Hade tagit mera kort om mina fingrar tillåtit men de var stelfrusna efter några kort. Här är vi på väg ned för fjället igen.

En karg och mäktig syn, men så vacker. Här har vi människor inte så mycket att sätta emot, här härskar naturen, vilket känns befriande, att vi inte kan vara överallt. Det är en ynnest att få färdas efter en led och få uppleva detta.


Nu är vi plötsligt på dag 3, som var den varmaste dagen, 0 gr och inte blåst. Solen tittade fram då och då genom diset. Vi brukar egentligen inte åka någonstans sista dagen men eftersom det var så varmt, for vi en sväng upp till sjön Vouskon och pimplade lite. Eller rättare sagt, det var bara far, äldste sonen och yngst dotterns pojkvän som pimplade. Men de blev utan fisk.
Som tur var hade vi mat med oss, här steker far och äldste sonen souvas. De blev nog lika rökta som souvasen, för den var envis röken, även denna dag, som alla andra dagar.
Här ligger yngste sonen mellan brödsmulorna och väntar på Rödolle (lavskrikan). De är inte så rädda av sig men sonens tålamod räckte inte till. Men vi hade tre lavskrikor inpå oss hela tiden.

Far och dotter på renskinnen. Det var tyvärr inte så soligt men ändå skönt att vila lite =)

Ännu ett mäktigt fjäll, fotot taget från stugan mot Årrenjarka stugby.

Här spelar vi MAS i stugan, lika roligt som vanligt. Den som blir MAS får alla jävliga fördelar, som att blanda korten och dela ut och vara förlorare för en omgång.

Detta är i Årrenjarka stugby, deras nya allrum med pub, restaurang samt affär. Hur fint som helst.
Då var vi på dag 1, vi åkte upp mot Kabla. (Uppe på Kabla kan man se hela Sarek massivet, men det fick bli en annan gång). Men vi stannade på sjö nr 2 pga blåsten. Dessutom dog vår gamla skoter som äldste sonen körde, så den fick vi dra hem. Denna dag var det dock omväxlande sol och moln. Äldste sonen och yngsta bonusdottern har här grävt ned sig i en grop, de är fiffiga ibland. Men så kallt var det inte =)

Det var faktiskt en ganska så härlig och solig dag med lite blåst. Yngste sonen och bonusdotterns pojkvän, lekte med sina skotrar men de tyckte att det var för lite snö. Och det har dom rätt i, det var väldigt lite snö för en gångs skull.
Här är vi åter vi vår söta stuga. Skotrarna är parkerade för dagen och dags att ta in alla grejor igen.

Tänk så bra vi kan ha det, vackrare och gemytligare kan det inte bli. Min huvudvärk som jag haft i flera dagar innan vi for, var helt borta. Man ser där vad lite lugn och ro kan göra, några dagars avkoppling ger kropp och själ ro.

Dock fick jag magsjuka när jag kom hem, så jag låg från söndagkväll och hela måndagen. Först idag är jag på fötter igen och försöker äta försiktigt. Jag hoppas jag kan fara på jobbet imorgon igen, jag har en studerande som väntar på mig där och alla patienter förstås.

Maken kommer hem ikväll, han har varit i Eskilstuna, åkte igår. Längtar efter honom.

Ha en bra vecka!!

1 kommentar:

Zandra sa...

Ser ju riktigt härligt ut Carran, dit skulle vi följa me nån gång när vi flyttat upp :) Lär impa på Johan tror jag!