Ni tittar in hos en förvirrad mamma i sina bästa år!!

Så känner jag mig många gånger, förvirrad men vill väl o rör i många grytor.
Vill var en god mor, sambo o ändå hinna med mig själv.
Älskar livet men det har varit o är tungt av o till.
Så det är min vardag ni får följa....kul ibland o upp o ner ibland.




border="0" alt="räknare" />


besöksräknare

fredag 4 februari 2011

Jokkmokks marknad




Äntligen fredag, det är en sån härlig dag. Det är så skönt att få vara ledig och återhämta sig och veta att man har helgen framför sig. Ikväll blir det en lugn mysig kväll. Till middag så blir det lammrostbiff mmm, så gott.
Yngste sonen ska visst ut ikväll och imorgon ska han jobba. Tjejerna är väl med sina respektive.

Imorgon bitti åker jag och ev någon familjemedlem till Jokkmokks marknad. Det är ju tradition för mig att åka dit, min mamma är därifrån och jag har många släktingar där.
Tyvärr känner jag inte så många på min samiska sida.

På marknaden köper jag just ingenting, har väl reda köpt det jag vill ha och sett det mesta. Det är mest för stämningen som jag vill åka dit. Men jag åker aldrig hem utan torrkött eller gravat renkött, som är absolut det bästa jag vet. Souvas tillhör också min favorit, men då ska det vara riktig souvas och inget man köper i butik. (Som oftast inte är rökt utan smaksatt med rökpulver)
Man träffar många roliga människor, nyktra som en del onyktra men alla är glada. Det är ju fina stora kåtor som pub =) om man vill ta en öl eller bara värma sig. Sedan finns det så mycket intressant att se på.
Kvällen avslutas med fyrverkeri och sedan middag hos släktingar, naturligtvis renskav, "the same procedure as every year" =).

I år åker jag nog hem på kvällen, annars brukar jag sova över hos min morbror i Tårrajaur.

I veckan har två små nya knyten kommit till världen som jag känner, en pojke och en flicka. Ska bli så kul att få se på dom närmare vid tillfälle :)

Igår fick min yngste son sina första parkeringsböter. Det var på skolan där det är svårt att finna parkeringar tyvärr, så han var inte så glad. Men det är nog inte den första och inte den sista.

I veckan har jag varit på kursdag i Mindfulness. Medveten närvaro. Meditation. Leva här och nu. Passar mig precis. Tycker dock att jag försöker leva så efter allt tragiskt och jobbigt man gått igeniom men det är ju inte alltid så att man klarar det för det. Mindfulness är en hjälp. Det blir fler dagar i detta, och sedan ska vi arbeta med detta med patienter, känns spännande.

Medan livet rullar på för oss flesta, så har jag vänner där tillvaron inte är lika orolig, där cancerspöket dyker upp. Jag vet vilken ångest det väcker och hur det påverkar hela vardagen och familjelivet. Jag har sagt det förr, men jag hatar denna sjukdom, så in i märgen.
Håller tummarna att det går bra för dessa. De finns i mina tankar.
Sedan kan man alltid lämna en slant till forskning, det gör jag regelbundet.

Ska nu försöka göra lite nytta i alla fall, denna em. Får se vad det blir.

Ha en skön och avkopplande helg alla. Njut av stunden här och nu.

1 kommentar:

Vera.m.fl sa...

Och tänk- jag har ÄN aldrig kommit mig iväg till marknaden- eller Jokkmokk överhuvudtaget! Jag kan tänka mig att det är mkt att se och speciellt för en gröngöling som jag :)

Ditt agg mot den elaka sjukdomen förstår jag till fullo- den är fruktansvärd! Även om jag har bättre erfarenheter än du så hatar även jag den!


Hoppas du kan njuta av helgen och hämta andan och hitta lugnet så du är pigg och utvilad när vardagen kommer på måndag. Och så hoppas jag att vi ses snart :)

KRAM